zaterdag 24 oktober 2020

Zwerminktzwammetjes op treurwilgen hout

Vanmorgen slechts een foto, Zwerminktzwammetjes op treurwilgen hout. Ik was vanmorgen op de fiets een ronde aan het maken, maar het bleef maar miezeren. Dat is ook nat, en bewolkt. Dus was mijn fietstocht meer een verkenningstocht waar ik mogelijk naar terug zou gaan als er iets bijzonders te zien was. Ik was ook op een van de plaatsen waar ik vorig najaar nog een Opkrullende strookzwam vond. Dat stuk bos is compleet weggezaagd. Zonde, maar dat is typisch Staatsbosbeheer, de boseigenaar.

Zwerminktzwammetjes op treurwilgen hout

De zwerminktzwam (Coprinellus disseminatus, synoniem: Coprinus disseminatus) is een paddenstoel uit de familie Psathyrellaceae. De hoed is tot 20 mm breed en eikelvormig tot half bolvormig. Aanvankelijk is de paddenstoel geheel licht geelachtig bruin, maar later wordt de hoed gelig grijs. De hoed is gegroefd of gestreept, bijna tot de centrale schijf, daarom wordt de soort ook wel grijs streepklokje genoemd. Er zitten heel fijne haartjes op de hoed, die enkel met een loep goed te zien zijn. De net als de hoed geheel fijn behaarde steel is 10-45 mm lang en 1-1,5 mm dik. Hij is wit en teer. De lamellen zijn donkergrijs tot zwart en vervloeien nauwelijks. De sporen zijn zwart.