woensdag 1 augustus 2018

De maan verscholen achter de wolken

Maanfotografie vereist weer andere kennis als wat ik tot nu toe deed. Maar elke keer dat ik daar mee bezig ben maak ik vorderingen. De camera en de lens hebben geen moeite met scherpstellen en beeldruis in de donkere omstandigheden blijft weg. Dat is een goed uitgangspunt om verder te gaan. De kleurbalans heb ik vannacht ook onder de knie gekregen. Tegen het einde van de fotoshoot kreeg ik het zelfs voor elkaar om de contrasten tussen de lichtere maan en de minder lichte bewolking in elkaars buurt te krijgen.


De maan gaat schuil achter de wolken en komt maar deels tevoorschijn.

Vannacht was het ook het beste moment om de planeet Mars te bekijken of te fotograferen. Maar om Mars herkenbaar op de foto te krijgen is een sterrenkijker noodzakelijk. Ik heb Mars weg op de foto weten te krijgen, maar meer dan een rode stip werd het niet. Om mars en de maan in een beeld samen te vatten stonden beide hemellichamen te ver uit elkaar. De maan stond op 105 graden zuid, de planeet Mars op 160 graden zuid. Een verschil van 55 graden.

Door de contrastaanpassing werd de bewolking voor en rond de maan zichtbaar.


In deze tijd van het jaar staat de maan het dichtst bij de Aarde. De beste tijd om deze te fotograferen. Het belicht deel van de maan neemt intussen wel af. Op 27 juli was het volle maan, dan wordt de maan 100% verlicht door de Zon. Daarna wordt het belicht kleiner. Dat heet afnemende maan. Vannacht was dat nog 85%, 11 augustus is het nieuwe maan en is de maan niet meer zichtbaar. De volgende volle maan is 26 augustus.

Info: Maankalender augustus 2018