woensdag 18 oktober 2017

Het toneel van de fotohut opgeknapt

Gisteren heb ik het toneel van de vogel fotohut opgeknapt. Met het toneel bedoel ik het gebied waar de vogels komen eten en hun prachtige verenkleed tonen. De vogels komen voor het voer en het water, en ik probeer daar mooie foto's van te maken. Mooie vogels in een mooie omgeving geeft mooie plaatjes. Afwisselende objecten en natuurlijke kleuren geven de mooiste beelden.

Naar de achterkant toe loopt het schuin omhoog, zodat het na een regenbui sneller droogt.

Alles wat je koestert heeft onderhoud nodig. Ook een fotohut ontkomt daar niet aan. Door regen, vallend boomblad, algen die zich op de bodem afzetten en algengruis dat uit de bomen waait, maken dat het decor er na een jaar minder fraai uit ziet. Maar het decor moet ook eens anders ingericht worden. Een andere inrichting geeft ander plaatjes. Ook heb ik geprobeerd om de ondergrond zo licht mogelijk te maken. De lichte ondergrond reflecteert meer licht als een donkere ondergrond, en dat is weer beter voor de belichting en de kleuren.


De ondergrond is afgewerkt met metselzand, waarover fijn lichtkleurig grind is gestrooid. Verdeeld over de vlakte zijn wat grotere grind steentjes neergelegd, net als de grotere granieten zwerfstenen. Aan de linker kant is een met mos begroeide dode boomtak neergelegd. In het midden, tegen de achterkant moet nog een tweede met mos begroeide tak komen. In de rechter hoek wil ik wat eikentakjes in de herfstkleuren neerleggen. Maar eigenlijk is het nooit klaar. Zodra er weer wat aangepast is ontstaan er weer nieuwe ideeën.

Voor de vogels maakt het niet uit, als er maar te eten en te drinken is. En dat is goed te merken na weer een kleine aanpassing. Als ik terug de fotohut in ga, zie ik de boomklever, de meesjes, vinken en andere vogels al weer bij het voer, of in het water om te drinken of te baden.