zondag 2 mei 2021

De Eekhoorn was weer terug bij de fotohut

Vanmorgen zag ik de Rode eekhoorn (Sciurus vulgaris) weer bij de fotohut. Ik weet niet precies hoe vaak hij bij de fotohut komt. Om dat te weten moet ik er op dat moment ook net zijn. Vorig jaar zag ik op de beelden van de wildcamera dat de eekhoorn daar regelmatig kwam. Die camera had ik daar ter observatie staan, maar nu hangt de wildcamera voor een Bonte vliegenvanger nestkast. De wildcamera reageert automatisch op bewegingen en maakt telkens observatievideo's van 1 minuut. De laatste keer dat ik de eekhoorn bij mijn fotohut zag was op woensdag 21 april 2021.


Deze Rode eekhoorn is wel handmatig gefotografeerd.

De gewone eekhoorn is de bekende roodachtige eekhoorn met de grote pluimstaart en pluimpjes aan de oren die regelmatig in een Nederlands bos te zien is. Een gewone eekhoorn bouwt meestal verscheidene nesten hoog in de bomen. Deze nesten worden gebouwd van takken, boombast, bladeren en mos. In de winter brengen eekhoorns het grootste deel van de dag en nacht in hun winternest door en komen ze slechts af en toe naar buiten om wat eten te halen. In de herfst hebben ze daarvoor op een groot aantal plekken voedselvoorraden verstopt. In de zomer gebruiken ze hun nesten ook intensief. Bijvoorbeeld om jongen te krijgen en te schuilen voor regen of warmte.

De eekhoorn, ook Rode eekhoorn of Gewone eekhoorn (Sciurus vulgaris) genaamd is de in Europa meest voorkomende eekhoorn. De eekhoorn is 20 tot 28 centimeter lang en 250 tot 350 gram zwaar. De borstelige pluimstaart is van 15 tot 20 centimeter lang. Het is een omnivoor, die tot de knaagdieren behoort.


De eekhoorn voedt zich met name met plantaardig materiaal als noten en zaden van sparren en pijnbomen. Verder eten ze knoppen, paddenstoelen, stukken boomschors, en soms dierlijk materiaal, als insecten, eieren en zelfs jonge vogels. Ook eten ze aarde om mineralen binnen te krijgen. De eekhoorn eet dagelijks vijf procent van zijn lichaamsgewicht aan voedsel. Net als veel andere knaagdieren leggen eekhoorns wintervoorraden aan. De eekhoorn is een dagdier, dat zich meestal vlak na zonsopgang al laat zien. Ze zijn voornamelijk na zonsopgang en vlak voor zonsondergang actief.