donderdag 13 mei 2021

Nest jonge Koolmezen van zes dagen oud

Gisteren ochtend heb ik mijn GoPro camera nog eens boven ik de Mezen nestkast gelegd. Ik was benieuwd hoe de kuikentjes het maken en hoe ze groeien. De jonge Koolmezen zijn nu zes dagen oud. De slagpennen beginnen zich te vormen.


De Vink (Fringilla coelebs)

Zeven mei telde ik vijf jonge kuikentjes die uit het ei gekomen zijn. Op de video van vandaag zag ik op een zeker moment 6 bekjes ver open gespreid om voedsel aan te nemen. Of die zesde later nog uit het ei gekomen is, of dat er 6 mei een niet boven de andere uit kwam, weet ik niet. Het is een klein nest, daar het heel normaal is dat er tien tot zelfs twaalf jonge in een nest voorkomen. Of dit een tendens is van de laatste paar jaar, weet ik niet. Het is wel zo dat het de laatste jaren met de zangvogels in het bijzonder slechter slechter gaat.

Deze video is natuurlijk ingekort. De opname duurde in werkelijkheid een half uur. De periodes dat de mezen onderweg waren om voedsel te zoeken en het op het nest stel was zijn er uitgeknipt. Van dat half uur is er dus 9 minuten over gebleven.