maandag 13 november 2017

Twitter quizvraag met foto van de Keep

Vanmorgen maakte ik een paar foto's van een Keep. Op een van die foto's vloog de keep net weg, wat een mooi bewogen beeld opleverde. Een mooie foto om op Twitter te zetten dacht ik, als een vogelkennis-quizvraag, om even te testen of ik actieve volgers heb op Twitter.

Nee geen mislukte foto. Opzettelijk met een lage sluitertijd gemaakt.

"Kennisquiz: Welke vogel vliegt hier weg.....
Een tip wil ik nog kwijt: het is een vinkachtige (wintergast)", was mijn omschrijving.
Op Twitter scoorde deze foto, als kennis-quizvraag, 6.785 weergaven en 966 interacties in tien uur tijd.
De Keep is een van de wintergasten, die in het najaar en gedurende de winter in ons land verblijft. Met een beetje geluk komen er nog heel veel.

De vogel die - op de bovenste foto - weg vloog was deze mooie Keep (vrouw).

Zondag 29 oktober 2017 zag ik de keep voor het eerst bij de fotohut. Daarna heb ik de wildcamera weer bij de fotohut geïnstalleerd om de vogels te volgen die bij de fotohut komen eten, drinken of baden. Op die beelden zag ik op gezette tijden dat de keep er regelmatig bij zat, maar op wisselende tijden. Vanmorgen ben ik in de fotohut gaan posten, in de hoop de keep aan te treffen. Heel even verscheen de mooie Noord-Europese vinken-ondersoort op de voederplaats, twee andere zag ik even later ik de struiken, en ook die kreeg ik gelukkig ook nog voor mijn lens. Daarna niet meer. Omdat ik ze al enkele keren op de wildcamera heb waargenomen, ben ik niet bang dat het de laatste keer was dat de keep daar te zien was.

De roep van de Keep man.