vrijdag 19 mei 2017

Vogels genieten van een waterplas

Tijdens een regenbui ontstaan er op diverse plaatsen plassen met water. Zo, ook in de bospaden. Die plassen zijn een geliefde plaats voor de vogels uit het bos om daar te drinken en even een bad te nemen. Rond de middag was ik even het bos in gereden toen ik daar langs kwam. Zonde dat ik mijn fotocamera niet bij had, zeker omdat ik een Appelvink zag baden in een waterplas. Dus reed ik namiddag terug, nu met de camera. Toen ik daar weer aan kwam, vloog de Appelvink weer weg van de plas.

De vink wordt in het water weerspiegeld, net als het groen van de begroeiing op de achtergrond.

Dus parkeerde ik de auto langs de kant en camoufleerde ik de open gedraaide portierraam. Zo kon ik op korte afstand door de raamopening foto's maken. Na twee en een half uur had ik diverse vogels gefotografeerd die de waterplas bezochten, maar geen Appelvink. Zo kwamen er vinken en mezen naar de plas om een bad te nemen en te drinken. Verder kwamen er een paar Grauwe vliegenvangers op de plas af. Aan het einde van de middag zelfs een koppeltje, die ook samen op de foto vastgelegd werden. Die vliegenvangers later in een apart artikel.......


Ook de Pimpelmees en de Koolmees kwamen een bad nemen. Eerst werd er nog gevochten om de badplaats, maar later dulden ze elkaar en werd er gebadderd.

De Pimpelmees aan de rand van de plas.