vrijdag 4 juni 2021

De roep van de Koekoek

Vanmorgen hoorde ik de Koekoek roepen in een van de bomen boven mij. Ik zag hem echter niet. Als ik heen en weer was gelopen zou de vogel mij opgemerkt hebben en weggevlogen zijn. Daarom liet ik mijn camera draaien om toch het geluid op te kunnen nemen. Het onscherpe beeld is geen fout, maar als beeldvulling voor de video die voor YouTube de geluidsdrager is.


De roep van de Koekoek

De koekoek (Cuculus canorus) is een vogelsoort en het bekendste lid van de familie koekoeken (Cuculidae). Hij plant zich in de zomer voort in een groot deel van het Palearctisch gebied en overwintert in het Afrotropisch gebied en het Oriƫntaals gebied. De koekoek is een broedparasiet: het vrouwtje legt haar eieren in nesten van andere vogelsoorten en laat de jongen door die andere soort verzorgen.

De koekoek roept zijn eigen naam, wat ongeveer klinkt als een hol aanhoudend "goe-koeh“, waarbij het begin met iets meer nadruk en op iets hogere toon is. De roep wordt enkel door het mannetje geuit en is een echte territorium roep, die van april tot in juli wordt geroepen vanaf een hoge zitplaats.