dinsdag 18 juli 2017

Metalen vogels op Eindhoven Airport

Vanmorgen ben ik voor de afwisseling eens wat grotere vogels gaan fotograferen. Metalen vogels waarmee mensen zich naar vakantieoorden laten vervoeren. Een bruggetje om van natuurfotografie (vogels) het eens over vliegtuigen te hebben. Plaats van handeling; Eindhoven Airport. Eindhoven Airport deelt het vliegveld met Vliegbasis Eindhoven, het militaire gedeelte van wat vroeger Welschap was. Eindhoven Airport wordt gebruikt voor de burgerluchtvaart, vrachtvervoer en voor privé of sportvliegen.

Een kijkje op de cockpit van een Lockheed C-130 Hercules vrachttoestel.

De Vliegbasis Eindhoven of Eindhoven Airport (IATA: EIN, ICAO: EHEH), in de volksmond nog vaak Welschap, ligt aan de westkant van Eindhoven, tussen Best en Veldhoven. Van oorsprong is het een civiel vliegveld dat na de oorlog als vliegbasis is overgegaan in handen van de Koninklijke Luchtmacht. Het vliegveld wordt deels door de burgerluchtvaart gebruikt. Met 4,7 miljoen passagiers in 2016 is Eindhoven Airport, qua reizigers, het grootste regionale vliegveld in Nederland. Er werken circa 1200 burgers en militairen.

In 1932 werd het vliegveld onder de naam Welschap als grasbaan ingericht bij het kerkdorp Zeelst, dat in 1921 opgegaan was in Veldhoven. Op 1 mei 1934 kwam een verbinding Eindhoven-Rotterdam-Amsterdam tot stand en op 1 juni de lijn Eindhoven-Twente-Groningen. Beide routes werden tweemaal daags in beide richtingen gevlogen. In april 1939 werd het vliegveld gevorderd vanwege de algemene mobilisatie. De oorlog maakt een einde aan de ontwikkelingen en aspiraties van het vliegveld Welschap. In twee dagen werd Eindhoven bezet en nam de Luftwaffe er bezit van. De naam werd veranderd in Fliegerhorst Eindhoven en de Duitsers begonnen direct met de uitbreiding van het vliegveld. Op 18 september 1944 werd Eindhoven en omgeving in het kader van de operatie Market Garden bevrijd door Amerikaanse paratroepen van de 101e Airborne Division. De volgende dag werd op vliegveld Welschap de Nederlandse vlag gehesen.

De landingsgestellen zijn uitgeklapt. Ongeveer 300 meter verder raken de wielen de grond.

Vanaf het begin werd het vliegveld al gebruikt door de burgerluchtvaart. Philips en KLM maakten zowel gebruik van de baan als van de door de Koninklijke Luchtmacht verzorgde verkeersleiding, brandweer en geneeskundige dienst. In 1984 werd op het civiele deel van het veld een aankomst- en vertrekhal gevestigd. BASE Regional Airlines had het vliegveld als thuisbasis van 1985 tot 2001. In 2002 startte Ryanair met haar eerste lijndienst, naar Londen Stansted. Met deze lijndienst werd een begin gemaakt met de ontwikkeling van Eindhoven Airport tot de grootste regionale luchthaven van Nederland. In 2005 volgde de opening van het nieuwe luchthavengebouw met in 2013 een verdere uitbreiding.

Eindhoven Airport is voor 51% eigendom van Schiphol Group. De gemeente Eindhoven en de provincie Noord-Brabant zijn elk voor 24,5% aandeelhouder. De grond is echter eigendom van de Koninklijke Luchtmacht en het militaire deel (Vliegbasis Eindhoven) draagt nog steeds de naam Welschap.

De Lockheed C-130 Hercules is een sterk werkpaard dat ingezet wordt door de NAVO.

De Lockheed C-130 Hercules is een middelzwaar transportvliegtuig van Lockheed. Op 15 juli 1996 vond op Vliegbasis Eindhoven de Herculesramp plaats. Een ramp met een Belgische C-130 Hercules, die het leven kostte aan 34 inzittenden. Om twee minuten over zes 's avonds stortte het transporttoestel met totaal 41 inzittenden, vier Belgische bemanningsleden en 37 jonge leden van het Fanfarekorps van de Nederlandse Koninklijke Landmacht op vliegbasis Eindhoven neer. De luchtverkeersleider vertelde de brandweercommandant na het neerstorten niet hoeveel passagiers er in het vliegtuig zaten. Hierdoor ging de brandweercommandant ervan uit dat er alleen bemanning in het vliegtuig zat, waardoor de brandweer eerst begon met bluswerk in plaats van reddingswerk.

De crash is in directe zin te wijten aan een zwerm vogels die tijdens de nadering in de twee motoren (nr 1 en 2) aan de linkerkant van het vliegtuig terechtkwamen. Op lage hoogte besluit de bemanning om een doorstart te maken, en besluit bovendien om motor nr 3 uit te schakelen. Tijdens de doorstart maakt het vliegtuig een scherpe bocht naar links en verongelukt. Door nabestaanden is de Stichting Herculesramp 1996 opgericht. Ze streeft de belangen na van de nabestaanden en organiseert herdenkingen en ontmoetingsdagen. Ze zet zich ook in voor de bevordering van de veiligheid bij militair luchtvervoer. Op 15 juli 2016, precies 20 jaar na de ramp werd bij het stadhuis van Eindhoven een openbaar monument onthuld. Dit monument is voor iedereen toegankelijk in tegenstelling tot het eerste monument dat op de vliegbasis Eindhoven staat en alleen toegankelijk is voor de nabestaanden.

De toestellen taxiën naar de aankomst en vertrek terminals. Na een nieuwe lading en volle brandstoftanks rollen de toestellen weer naar de startbaan.

Van het civiele deel van het vliegveld (bekend onder de naam Eindhoven Airport) maken de volgende maatschappijen gebruik (deze maatschappijen voeren lijndiensten uit; in de zomermaanden maken meer maatschappijen gebruik van deze luchthaven): Transavia, Ryanair, Wizz Air, Corendon, Jetairfly, TUI en vanaf begin 2016 ook Vueling Airlines. Eindhoven Airport, de civiele medegebruiker van vliegbasis Eindhoven, maakte in 2007 een groei in het aantal passagiers van 34%. Het aantal civiele vluchten steeg door de ondersteuning van personeel van vliegbasis Eindhoven met 21%. Transavia deelde mee vanaf februari 2013 een basis te openen op Eindhoven met drie gestationeerde vliegtuigen. Vanaf dat moment is een aantal nieuwe bestemmingen (Bologna, Kopenhagen, Madrid en Napels) toegevoegd aan het vluchtaanbod en is de frequentie op enkele bestaande bestemmingen (o.a. Alicante, Ibiza, Mallorca, Faro en Lissabon) fors opgevoerd. Ook Ryanair heeft bekendgemaakt een basis te openen. Vooralsnog gaat het om één gestationeerd vliegtuig en daarbij zijn een aantal nieuwe bestemmingen toegevoegd; Agadir, Fes, Bordeaux en Chania (Kreta).

In juni 2013 werd een uitbreiding van de terminal in gebruik genomen met een nieuwe aanbouw voor aankomende passagiers, alsmede kantoorruimte en een driesterrenhotel. Ook is de bestaande terminal heringericht met meer winkelgelegenheden en meer incheckbalies en controleposten voor de douane. De terminal heeft daardoor een capaciteit van vijf miljoen reizigers per jaar.

Op 9 februari 2015 kondigde het toenmalige Arke (tegenwoordig TUI) aan vanaf 1 november 2015 rechtstreeks met de Boeing 787 Dreamliner naar Aruba en Curaçao te gaan vliegen.[6] Dit zouden de eerste trans-Atlantische bestemmingen worden voor de luchthaven. Eind augustus werd echter bekendgemaakt dat deze vluchten geen doorgang kunnen vinden vanwege het gebrek aan mogelijkheden voor 100-procentscontroles.


Eindhoven Airport is ook een uitvalsbasis voor zakelijk vliegverkeer binnen Europa. Eindhoven Airport wil op korte termijn vluchten gaan aanbieden naar Amerika. Dat zegt luchthavendirecteur Joost Meijs. Nu is intercontinentaal vliegen vanaf de luchthaven nog niet mogelijk. Belangenbehartiging Omwonenden Welschap probeert uitbreiding van het aantal vliegbewegingen op Eindhoven Airport te voorkomen. De belangenvereniging werkt nou samen met o.a. gemeente Best, Oirschot, Eindhoven, Veldhoven, Eersel, provincie Noord-Brabant en de Brabantse Milieu Federatie (BMF).

Na ruim een uur zijn de passagiers en hun bagage weer omgewisseld voor het vertrek naar een vakantieoord.

Transavia en Ryanair vliegen met de Boeing 737-8K2 en de Boeing 737-8AS, een toestel met een lengte van 35,23 m en een spanwijdte van 28,88 m, goed voor 150-189 passagiers. Met ruim 9000 gebouwde toestellen is het inmiddels het bestverkochte verkeersvliegtuig ooit. Het DHL vrachttoestel is een Airbus A300B4-622R (kenteken D-AEAC). De privé jet (kenteken PH-CJM) is een Cessna 680 Citation Sovereign is eigendom van ASL - JetNetherlands en is gestationeerd in Eindhoven.

De vliegbasis kan in zekere zin als een rustgebied worden beschouwd, hoewel de aan de vliegbasis gebonden militaire en civiele activiteiten natuurlijk ook voor verstoring zorgen. Een botanische bijzonderheid is een populatie van trilgraszegge, die dateert uit de tijd dat Welschap een Duitse basis was, en met matrassen is meegekomen. Ze komt echter niet tot bloei. Ook wordt er valse kamille en, in een poel, gesteeld glaskroos gevonden. Het beheer van het terrein van de basis is op verschraling gericht, wat van belang is voor de vliegveiligheid daar schraalland geen grote vogels aantrekt, en tevens voor een boeiende flora zorgt.

De gemeente Eindhoven hanteert de naam Eindhoven Airport ook als naam voor een buurt in het stadsdeel Strijp. In het gebied van 600 ha bevinden zich behalve het vliegveld ook een bedrijventerrein en 3 huishoudens met in totaal 5 bewoners.