zaterdag 19 januari 2019

Op pad met boswachter Frans Kapteijns

Vanmorgen bracht ik samen met boswachter Frans Kapteijns een kort bezoekje aan de vindplaats van de Opkrullende strookzwam. Frans en ik zijn Twittervrienden. Op Twitter plaatsen we geregeld foto's met korte beschrijvingen over onderwerpen die met de natuur samenhangen.

De Opkrullende strookzwam op een afgevallen dennentak.

Vrijdag 4 januari 2019 vond ik tijdens een wandeling door de bossen van De Pan in Hapert een zwam, wat de ernstig bedreigde Opkrullende strookzwam bleek te zijn. De zwam groeit aan de onderzijde van een afgebroken dennentak, bij mijn vondst kwam de tak van een Grove den. De eerste vondst van de Opkrullende strookzwam in Nederland werd geregistreerd in 1885, deze vondst is de eerste in Nederland sinds 1985. De Opkrullende strookzwam is van 1855 tot 2019 slechts 19 keer waargenomen. Deze is officieel ook de tweede vondst in Noord Brabant, ooit.

Op dinsdag 15 januari 2019 ontdekte ik in de bossen tussen de Postelseweg (Eersel) en de Lindendreef (Weebosch - Bergeijk) een nieuwe vindplaats. Ook deze is microscopisch onderzoek. Op vrijdag 18 januari kwam de bevestiging dat het wederom een Opkrullende strookzwam betreft. Nu deze ook goedgekeurd is, heb ik na de 19e vindplaats ook de 20e vindplaats sinds 1885, en de tweede en de derde in Noord Brabant ooit op mijn naam.



Vannacht is vroor het 3 tot 5 graden. De rijp zat op alle planten, bomen, struiken, gras, enz., wat mooie winterbeelden opleverden.

Rijp is een winters verschijnsel waarbij alles een schijnbaar wit suikerrandje krijgt. Als er naast vorst ook nog eens flink wat mist is krijg je ruige rijp, waarbij de rijp verder uit groeit. Ruige rijp is een redelijk schaars voorkomend fenomeen en geen verschijnsel dat je iedere winter zomaar te zien zult krijgen. Een dag met rijp en mist zorgt voor een grijze dag, zodat er maar weinig contrast en kleur te zien is. Een landschapsfoto lijkt dan meer op een zwart-wit foto. Maar als je foto's maakt op korte afstand lijkt er niet veel mist te zijn.