zondag 26 april 2020

De Kleine bonte specht gezocht en gevonden

Na lang observeren en veel geduld heb ik de Kleine bonte specht dan toch gevonden. Vanmorgen hoorde ik de kleinste specht die in ons land voor komt roepen en roffelen. Ik ben op mijn opvouwbaar driepootkrukje gaan zitten en de omgeving blijven afspeuren. Uiteindelijk werd het wachten beloond. Het vrouwtje van de Kleine bonte specht lande tegen de boom waar meerdere holtes in zaten. Ze zat naast een holte te roffelen om haar partner kenbaar te maken dat zij de broedbeurt over wou nemen. Het duurde toch nog een hele tijd voordat zij het nest in mocht. Ik was vanmorgen enkel op observatietocht en  maakt deze foto's met mij pocketcamera. (Foto's gemaakt met een Nikon Coolpix S9900).

Na lang zoeken heb ik de Kleine bonte specht eindelijk gevonden.

De Kleine bonte specht is het kleinduimpje onder de spechten. Niet groter dan een flinke mus. Onopvallend vogeltje dat je maar zelden te zien krijgt. Het mannetje heeft een rode, het vrouwtje een zwartwitte kopkap. Verder onderscheidt de Kleine bonte specht zich van zijn grotere broer door het ontbreken van de witte schoudervlekken. Doordat ze dat op dunnere takken doen, is hun geroffel wat zwakker en hoger van toon dan het geroffel van andere spechten, maar ze doen het langer achter elkaar (meer dan 1 seconde) en met kortere tussenpozen.


De vogels leven vooral van insecten, die ze uit de spleten in de boomschors halen. Vaak onderzoeken ze de einden van de takken zoals mezen dat doen. Ze hakken alleen naar voedsel als het hout al vergaan is. In de winter eten ze ook zaden. De Kleine bonte specht komt voor in het grootste deel van Europa, een groot deel van Aziƫ en een klein gebied aan de noordwestkust van Afrika.