maandag 19 november 2018

Draadknotszwam (Macrotyphula juncea)

Vanmiddag ben ik met mij zus in Hapert de Draadknotszwammetjes gaan fotograferen. Zij had mij een paar dagen een foto gestuurd met de vraag wat het kon zijn. Het was de Draadknotzwam, waar ik al snel achter kwam, na de Paddenstoelen Facebook groep te hebben geraadpleegd. Ik ben daar lid van sinds 14 september van dit jaar. Omdat ik mijn eigen foto's op dit blog wou plaatsen en niet wil pronken met andermans materiaal, wou ik ze zelf fotograferen.

Draadknotszwam (Macrotyphula juncea) is zo klein als grassprietjes, maar is een zwam.

Draadknotszwam (Macrotyphula juncea) is een in Nederland algemene paddenstoelensoort. De vruchtlichamen zijn aanwezig in september en november, op het strooisel van diverse loofbomen: berken, eiken, beuken en elzen. Vaak staan ze om in grote groepen bijeen. De draadvormige vruchtlichamen staan als naalden omhoog. Ze worden tot 6 centimeter lang en tot 2 millimeter dik. De kleur is geelwit tot okerkleurig. Aanvankelijk zijn de vruchtlichamen massief. Ze hebben een spitse of afgeronde top. De basis is versmald en viltig. De naalden buigen in een boog omhoog.

Draadknotszwam lijkt op het Linzeknotsje (Typhula phacorrhiza), dat echter aan de voet een klein knolletje (sclerotium) heeft.