dinsdag 14 februari 2017

Een Parel van een Grote bonte specht

Vanmorgen was ik te gast bij De Parel aan de Scheibaan in Oisterwijk. De Parel is een Hotel, restaurant en Bungalowpark. Voor mijn periode bij WVK in Bladel, werkte ik bij Jan van Erven in Lage Mierde. Van Erven was een mechanisatie-bedrijf in o.a tuin en park machines, en in dat verband kwam ik meerdere keren per jaar op De Parel in Oisterwijk, waar ik o.a maaimachines voor onderhoud ophaalden en terug bracht. De band die ik met het bedrijf en de tuinman opbouwden hebben nu nog een positieve uitwerking. Zo mocht ik daar vandaag in de tuin mijn observatietent opstellen om zo vogels te fotograferen. Hartelijk dank daarvoor. (album 1 van 3)

De Grote bonte specht (man)

De tip die mij naar Oisterwijk bracht was de daar bespotten Appelvink. Maar, helaas, die was al een week niet meer gezien. Maar het loonde toch de moeite om mijn kamp daar op te slaan. In twee albums zal ik foto's laten zien van de Grote bonte specht, de Boomkleven, een Vlaamse Gaai, Ekster, Sijs, Putter, vink en Groenling.

De Grote bonte specht (de man heeft een rode plek achter op z'n hoofd)

De Grote bonte specht is de meest algemene specht van Nederland. Zowel mannetje als vrouwtje roffelen op takken met een korte snelle roffel om territorium en paarband te versterken. Grote bonte spechten hakken in bomen een nestholte uit met een rond gat. Ze hebben een voorkeur voor zachte houtsoorten, zoals berken. Spechten kunnen op die manier hakken doordat de hersenen in een soort schokdempers zijn ingekleed. In de nestholte worden de eieren gewoon op het hout gelegd.

De Grote bonte specht (bij de vrouw is het hoofd geheel zwart)

De Grote bonte specht is een zwart-witte vogel met een rode 'broek'. In de vlucht vallen de grote witte schoudervlekken op. Het mannetje heeft een rode vlek op het achterhoofd. Deze ontbreekt bij het vrouwtje. Jonge spechten hebben een rood petje en worden daarom soms aangezien voor een middelste bonte specht. Ze eten in het voorjaar en de zomer insecten. In de wintermaanden dwalen ze rond op zoek naar voedsel en komen steeds vaker terecht op voedertafels in tuinen. In naaldbossen eten ze 's winters de zaden van kegels van sparren en dennen.

EXIF gegevens:
Camera: Nikon D300
Lens: 200–500mm f/5.6E ED VR FX
Focuslengte: 480 mm
Scherpstelling: Spotmeting
ISO gevoeligheid: ISO 200
Belichtingstijd: 1/400s
Diafragma: f7.1
Belichtingsmeting: Centrumgericht
Statief gebruikt: Ja
Belichting instelling: Handmatig
Witbalans: Handmatig (op ervaring)