maandag 6 februari 2017

Boomklever nestholte, of toch niet?

Voormiddag trof ik in het Netersels Broek, tussen Netersel en Westelbeers, een Boomklever op 4 meter afstand. Ondanks dat ik mijn felgekleurde fietskleding droeg, bleef het vogeltje rustig van takje naar takje zoeken naar voedsel. Bang was het vogeltje totaal niet. 'S middags ben ik teruggegaan, gewapend met de fotocamera.

Gaat de Boomklever zijn intrek nemen in deze (inlandse) zomereik? Ik ga het volgen, dat is zeker.

De boomklever liet zich wel horen en kwam ook in de buurt, maar niet dicht genoeg om er een behoorlijke foto van te maken. Maar wat ik in de tussentijd ontdekte, was misschien net zo interessant. Twee meter van het boompje waar ik de boomklever zag, staat een inlandse eik met een nestholte. Het vlieggat van de nestholte is afgerond. Of dat eigen is aan de boomsoort, een inlandse eik, of de boomklever heeft daar het afgelopen broedseizoen voor gezorgd. Bij alle andere nestholtes die ik in eikenbomen zag, betrof het de Amerikaanse eik. De knoesten van inlandse eikenbomen trekken al wat rond weg nadat een tak is afgevallen. De boomklever is een metselaar die de doorgang van het vlieggat aanpast met een mengsel van modder en zaagsel dat nog in het nest is achtergebleven tijdens het hakwerk van de specht, die de holte een eerder broedseizoen heeft uitgehakt.

Links; het afgeronde vlieggat bij de eerste boom, rechts; het zelfde bij een veel dikkere tweede boom meer dan een kilometer daar vandaan.

Oude nestholtes in de Amerikaanse eik zijn niet afgerond