donderdag 16 maart 2017

Cartierheide wandeling Hapert

Vanmorgen hebben we met z'n drieën (Wout, Louis en ik) een wandeling gemaakt over de Cartierheide nabij Hapert. Het was voor mij de laatste test van de nieuwe Nikon D500, om te bepalen of mijn camerainstellingen de meest ideale zijn om de mooiste en scherpste foto's te kunnen maken. De instellingen zoals ik die nu heb bevallen mij wel, dus vanaf vandaag is het vogels spotten en foto's maken.

De grote Cartierheide vennen, Pannewijer en Pannegoor zijn het leefgebied voor een Meeuwenkolonie.

De Cartierheide ligt ingeklemd tussen het Brabantse Bladel, Hapert, Weebosch, Eersel, Postel, maar ligt in z'n geheel in de gemeente Bladel. Het natuurgebied maakt onderdeel uit van het Natuurgebied De Kempen. Het gebied is 172 ha groot en ligt op 3 km afstand van de Belgische grens, ingeklemd tussen de weg van Eersel naar Postel en de snelweg A67/E34.

De Cartierheide dankt zijn naam aan Baron de Cartier Marchienne, die het ernaast gelegen Duizels Hof in 1863 kocht. Zoon Emile schenkt het terrein in 1932 aan Staatsbosbeheer en Natuurmonumenten. Staatsbosbeheer probeert de heide te bewaren door te plaggen, maaien en te laten begrazen. Dit leidt tot een mooie, afwisselende heide. De Bazadaise koeien grazen er van voorjaar tot najaar en geven de heide een extra natuurlijk uiterlijk.

De Kokmeeuwen worden bespiedt door de Buizerd.

Kokmeeuwen, in de vlucht, een volwassen wordende juveniel en een volgroeide volwassen meeuw.

De Geoorde Fuut (paartje).

Links een nest in aanbouw van een Havik, rechts een Vink (man).

Links; een Houtduif (man), rechts, een koppel Wilde eenden.

De Wilde eend (man).