zondag 3 februari 2019

Zonsopkomst op de Belevensche Heide

Vanmorgen kwam de zon weer tevoorschijn. Hoewel dat zoiets de mens pleziert, is het om foto's van kleine zwammetjes niet zo ideaal. De harde schaduwen maken mooie foto's maken lastig. Toch heb ik een zwammensoort, die ik graag wil tonen. Het is de Lilabruine schorsmycena, een heel klein zwammetje dat op de Rode lijst staat.

De zonsopkomst over het water van het kleine van van het Beleven.

Lilabruine schorsmycena - Mycena meliigena

De Lilabruine schorsmycena (Mycena meliigena) is een zeldzame paddenstoel. Niet zo zeldzaam als de Opkrullende strookzwam, maar de Verspreidingsatlas meldt slechts 69 vindplaatsen sinds 1940. Ik melde deze paddenstoel bij Waarnemeing.nl, die de melding goed keurde. Als ik op de Verspreidingsatlas lees dat microscopische controle is nodig voor zekere determinatie nodig is voor een goede determinatie, verwondert het mij dat zij daar niet om vragen. Overigens, men vermeld eveneens dat een foto met relevante details de melding kunnen ondersteunen. Rode Lijst 2008: Zeldzaam / Bedreigd.