donderdag 10 september 2020

Waterleiding Netersel - Casteren bijna klaar

Vanaf 17 augustus 2020 is de weg van Netersel naar Casteren afgesloten voor verkeer, uitgezonderd fietsverkeer. De reden; het aanleggen van een nieuwe traject waterleiding. Het einde van de werkzaamheden is in zicht. De leidingen zijn met horizontaal gestuurd boren gelegd en de trajectafsluiters, een brandkraanaansluiting en een aftakking naar het Het Bosch (Bladel) zijn geïnstalleerd. Als de druktest is geslaagd worden de leidingen richting Netersel en Casteren eind volgende week op de 600 mm dikke hoofdleiding aangesloten.

De waterleiding is voorzien van afsluiters, trajectafsluiters, en lektest aansluitingen.

Vanmorgen reed ik met de fiets langs de aanleg van de nieuwe waterpersleiding die sinds 17 augustus tussen Netersel en Casteren wordt aangelegd om een oude stalen leiding te vervangen. De trajectafsluiters, een brandkraan en een aftakking van de waterleiding zijn al geplaatst. Nu rest nog het afpersen van de leiding op lekdichtheid. Als die test positief uit pakt mogen de putten weer met zand worden gedicht. Eind volgende week wordt de nieuwe leiding aangesloten op de hoofdleiding die het water vanuit Vessem aanvoert.

Om een druk lektest uit te kunnen voeren zijn er tijdelijk afsluiters aangebracht.

Links; een brandkraan aansluiting, rechts; een traject-afsluitkraan, met een afsplitsing die water maar Het Bosch (Bladel) moet voeren.

Om de splitsing richting Het Bosch (Bladel) te kunnen aanleggen moest een betonplaat uit het fietspad worden gebroken.

De waterleiding wordt hier aangesloten op de hoofdleiding L9 - L35.

De PVC pijpen op de afsluiters dienen als schacht voor de sleutels waar de kraan mee bediend wordt.

De nieuwe waterleiding wordt aangesloten op de leiding die Netersel van van water voorziet. De roest in de oude stalen leiding zegt genoeg.

Het volgende deel van het vernieuwde van de waterleiding laat nog even op zich wachten. Naar verluid is men er nog niet uit waar het traject binnen de bebouwde kom komt te liggen. Enerzijds zou de weg helemaal open gebroken moeten worden, of er zouden bomen gerooid moeten worden. Dat laatste is en gevoelige optie. Gezonde bomen rooit men niet zo snel. Nu wordt bekeken of er voor de leiding op een of ander manier een traject gevonden kan worden die beide hindernissen kan omzeilen. Wordt vervolgd...