vrijdag 19 augustus 2016

De Fuut heeft jonge kuikens

Gisteren werd ik door Wout getipt dat er jonge futen op het Beleven zaten. Vanmorgen ging ik op pad om een geschikte plek te vinden om er een foto van te maken. Ik vond geen plek die als goed mag worden gekwalificeerd, enkel een plek waar ik de fuut met een jong op de foto kon zetten. Een meevaller was wel, dat ik getuigen was dat jong gevoed werd met een vers gevangen vis.

De Fuut met het jonge kuikens.

De kuikens van de Fuut hebben camouflagekleuren, die na enige tijd veranderen in het verenkleed van de ouders. Enkele dagen nadat ze uit het ei zijn gekomen kunnen de kuikens al zwemmen. Toch zie je vaak dat de ouders de jongen op de rug meenemen, zelfs tijdens het duiken. Op de rug zijn de kuikens beter beschermd tegen roofvissen en reigers. Na ongeveer tien weken zijn de jongen zelfstandig. Er zijn in Nederland rond de 16.000 broedparen, gelukkig gaat het goed met ze en staan ze niet meer op de rode lijst.

Het visje glijdt naar binnen.

De Fuut kijk om zich heen, of de omgeving wel veilig is.

Het lijken maar twee Fuut kuikens te zijn.

De ouder Fuut voedt de kuikens met een vers gevangen visje.