maandag 1 november 2021

Het heel kleine Zwavelgeel schijfzwammetje

Vanmorgen zag ik een geweizwam staan. Leuk om te fotograferen. Voor de Geweizwammetjes stonden kleine gele zwammetjes die er meer uitzagen als knopjes. Toch maar een paar foto's van maken dacht ik. Zo gezegd, zo gedaan. Thuisgekomen en op het grote computerscherm bekeken, zag ik dat het een heeeel klein bekerzwammetje was. Bij waarneming.nl kwam ik uit op het Zwavelgeel schijfzwammetje (Bisporella sulfurina). Veel beschrijving over dit zwammetje kon ik niet vinden.


Het Zwavelgeel schijfzwammetje (Bisporella sulfurina) is erg klein, het is maar 0,5-1,0 mm breed

De hoedjes van het Zwavelgeel schijfzwammetje, die varieren van vlakke schijfjes tot opkrullende bekertjes, zijn maar 0,5-1,0 mm breed, aanvankelijk urnachtig, centraal concaaf, overgaand in kussenvormig tot schijfvormig; hymenium kaal, heldergeel tot citrien, licht doorschijnend; buitenkant gekleurd als de schijf of bleker; marge min of meer gelijk, zonder haren; zachte randen, vlezig geelachtig. Een hele opsomming van de eigenschappen van een erg klein bekervormig zwammetje, dat is erg duidelijk.

Zie ook https://www.verspreidingsatlas.nl/0566040. Daar staat beschreven; "Saprotroof, meestal op vruchtlichamen van Kernzwammen (Pyrenomyceten) op dode takken en twijgen van diverse loofbomen, vooral in loofbossen op relatief voedselrijke bodem. Te herkennen aan de zwavelgele vruchtlichamen, meestal tot 1 mm groot; sporen 9-10x2 ìm." De donker blauwe zwammetjes zullen wel oude exemplaren zijn. Microscopische controle is nodig voor zekere determinatie.