zondag 11 december 2016

Mooiste fotomomenten 1: Grote bonte specht

Achter mooiste foto- en videomomenten zit altijd een verhaal. Zo ook bij deze, de eerste uit een serie van twee foto en video momenten van de afgelopen twee jaar. Deze keer mijn nummer twee op mijn lijstje, de Grote bonte specht.

De jonge specht staat op uitvliegen. De ouder Grote bonte specht voert het jong dat al uit het nestgat hangt.

Het was 2e Pinksterdag 2015, toen ik met de mountainbike op verkenningstocht was in het bosgebied tussen Esbeek / Hilvarenbeek en het Belgische Poppel. Ik had al ruim drie uur kris-kras door het 1200 ha grote 'Landgoed Gorp & Roovert' gefietst toen ik op de weg huiswaarts plotseling een opvallend vogelgepiep hoorde. Het was voor mij, een nog onbekend geluid, dus kneep ik direct in de remmen. Voorzichtig wandelde ik met de fiets aan de hand enkele tientallen meters terug om te zien waar het geluid vandaan kwam. Al snel viel mijn oog, geleid door de herkomst van het geluid, op een spechten nestgat hoog in een dode berkenboom.

Opvallend was ook de plaats waar de Grote bonte specht de boom had uitgekozen om daar zijn nest in uit te hakken. De boom stond direct aan een brede zandpad waar veel wandelaars, mountainbikers en ruiters te paard langs kwamen. Het deerde de vogel blijkbaar niet. De plaats van de boom en de drukte vlak voor de deur waren geen enkel gevaar voor het voortbestaan van het nest. Een veilige omgeving is immers de eerste vereiste voor elke vogel om een nestplaats uit te zoeken. Omdat ik op de fiets geen foto- en filmapparatuur mee kon nemen ben ik snel naar huis gereden en voorzien van de benodigde apparatuur met de auto terug naar een parkeerplaats gereden, waarna ik nog ongeveer 1 km te voet verder het bos in ging.


'De Grote bonte specht op de Rovertse Heide', is de titel van de video die ik maakte.

Weer bij de nestplaats aangekomen maakte ik de eerste foto's met de telelens op zo'n 40 tot 50 meter van de berkenboom waar het nest zich in bevond. Eerst even uitproberen of de ouderlijke spechten zich niet lieten afschrikken door de aanwezigheid van mensen in de buurt, die ook nog eens een camera naar het nest gericht hielden. De eerste keer dat de ouder specht de jongen kwamen voeren verliep vlekkeloos, dus zocht ik een plek wat dichter bij het nest. Ik stelde mijn videocamera op tussen de struiken, naast het zandpad tegenover het nest. Zelf ging ik een stukje verderop tussen de struiken zitten om niet op te vallen, maar wel zo dat ik de film- en de geluidsopname apparatuur in de gaten kon houden. Je bent toch altijd waakzaam en wil niet dat wandelaars de op het eerste oog verlaten apparatuur mee nemen.

De videocamera draaide tot het volgende bezoek van de specht bij het nest voorbij was. Later werd uit de opgenomen scenes het gewenste deel uitgeknipt. Na elk nestbezoek van de specht verplaatste ik de camera om zo vanuit een ander hoek een volgende opname te maken, of zoomde ik verder in op het nest, om zo een close-up te maken en zo meer gedetailleerde opnames te maken. Na enkele video opname waagde ik het om ook met de fotocamera foto's te maken. Daarvoor moest ik zelf wat dichter bij het nest zien te komen zonder dat de specht mij zou zien. Ook was ik bevreesd dat het klikken van de camera de vogel zou opschrikken. Maar het deerde de vogel niet. Ik moest het echter wel ontberen dat ik belaagt werd door de niets aflatende drang van de muggen die mij dan ook diverse malen wisten te steken. Maar dat moet je er soms voor over hebben.

Na anderhalf uur in de bosjes gezeten te hebben, heb ik mijn spullen ingepakt en ben weer huiswaarts gekeerd. Thuis aangekomen ben ik eerst de foto's op de computer gaan bekijken. Die waren goed. Dat was de eerste voldoening van een goed verlopen ochtend. Daarna ben ik de video beelden gaan bewerken. De juiste scenes werden geselecteerd en gemonteerd. Na de videomontage een aantal keren te hebben bekeken en nogmaals gecorrigeerd, kon de video op mijn YouTube-kanaal worden geĆ¼pload. De reacties waren overweldigend. Vrienden en collega's op het werk waren enthousiast. De opname's werden gemaakt met een Panasonic 4K videocamera. De hoge 4K resolutie en de erg goede geluidskwaliteit van de Sennheiser smalfilm microfoons maakte het mogelijk om scherpe beelden met heldere geluidsopname te maken.

Het was mijn eerste mooie foto en video moment waar ik al lang op wachten, maar staat als tweede op mijn lijstje met Mooiste fotomomenten. De nummer 1 is nog altijd de IJsvogel.