vrijdag 22 november 2019

De Roodborst en de Gaai bij de fotohut

Vanmorgen ben ik weer eens mijn fotohut ingedoken. Ik heb de vogels de laatste twee maanden niet zo vaak bijgevoerd, zoals ik dat altijd wel deed. Dat kwam doordat ik veel tijd in het restaureren van mijn oude Porsche stak en voor het voeren geen tijd had. En dat was ook te merken. Normaal duiken de mezen direct op het voer als ik dat heb gestrooid. Nu duurde het erg lang voordat de eerste vogel kwam. En dat was de Roodborst, zoals altijd. Even later kwamen twee (Vlaamse) Gaaien op de grote pinda's af.

Hier is het van mij, straalt de Roodborst uit.

De roodborst wordt meestal als individu gezien en maar zelden in groepjes. Ze eten insecten, spinnetjes en andere kleine diertjes, aangevuld met bessen en zaden. In de winter ook een vaak geziene gast op voedertafels. Roodborsten zoeken vaak op een bijzondere manier naar voedsel, anders dan veel tuinvogels. Ze zitten dan stil, laag boven de grond en duiken dan naar hun prooi. Andere roodborsten zijn daarbij niet gewenst.

Roodborsten hechten aan een eigen territorium, ook in de winter. Zelfs man en vrouw roodborst zitten elkaar in de weg en zijn alleen in het broedseizoen bij elkaar. Hun oranje borst gebruiken ze om elkaar te imponeren. De jongen moeten geen agressie oproepen, vandaar dat die pas later in het jaar van gespikkeld bruin naar het echte oranje-rood van de roodborst kleuren.

De Gaai neemt enkele Pinda nootjes mee in zijn wangzak.

In de zomer eten Gaaien vooral insecten, aangevuld met eieren en jongen van zangvogels. 's Winters eten gaaien vooral eikels, maar ook beukennootjes, granen (mais), fruit en ander eetbaars. In het najaar hamsteren gaaien de eikels en verstoppen die in de grond. Bij voedselgebrek worden ze opgegraven. De eikels die ze niet opgraven, kunnen uitgroeien tot bomen. Weet een gaai dat hij in de gaten wordt gehouden tijdens het verstoppen, dan komt hij later terug om de eikel elders te verstoppen.