zaterdag 13 februari 2016

Grote bonte specht op 'De Utrecht'

Vanmorgen was ik op pad om foto's te maken van vogels in de natuur. Eerst reed ik naar het Beleven, maar daar zat niets wat mijn aandacht trok. Daarna ben ik naar de Rovertse Heide in Hilvarenbeek gereden. Op het Groot Ven zaten grauwe ganzen, een paar Wilde eenden en een paar Meerkoetjes. Ook niet om lang bij stil te staan.

Ik dacht, laat ik eens naar de Flaes rijden om daar wat watervogels op de foto te zetten. Die beslissing was een goeie ingeving. Niet omwille van de watervogels. Soms zit het mee, zo ook vandaag. Ik had mijn fotocamera nog maar net op het statief staan, en er vloog een Grote bonte specht in een dode Berkenboom, vlak bij waar ik was.


Eerst maar eens vlug een paar foto's maken voordat zij weg zou vliegen (het is een vrouwtje). Na een kleine belichtingscorrectie foto's maken, veel foto's maken. Ik had de camera op hi-speed continu opname staan, en maakte van elk shot z'n zes tot acht foto's. De specht was in de schors aan het hakken, omdat er niet veel licht was zat ik op 1/160ste seconden sluitertijd, en dan is de kans groot dat de snelle beweging van z'n kop een waas zou geven. Z'n klein 200 opnames heb ik gemaakt. Een kleine selectie daarvan in dit album.