maandag 26 juli 2021

Filmen in de regen met een paraplu aan het statief

Ik heb een paraplu-steun gemaakt aan de videokop van mijn fotostatief. Vorige week moest ik video opnames maken tijdens een regenbui. Ik had met een paar tie-wraps mijn paraplu professors vast gemaakt aan de statief pan-arm. Daarom bedacht ik een solide en handige oplossing om de paraplu tijdens het filmen aan het statief vast te kunnen maken zonder dat die in de weg zou zitten tijdens het filmen en foto's maken. Na wat draaiwerk en een lasverbinding was het klaar. De paraplu kan ik zo in de houder steken en met een beweging weg draaien als ik de camera uit het statief wil nemen.


Met een paraplu aan de videokp blijft alles droog tijden een regenbui.

Begin september wordt er met de graafwerkzaamheden van de Herinrichting Beekdal Groote Beerze begonnen vanaf de Hoeve Netersel, tot het einde van natuurgebied Grijze Steen Casteren. Waterschap De Dommel heeft mij gevraagd het hele project op video en foto vast te leggen. De kans dat het in die periode gaat regende tijdens de filmopname is erg aanneembaar. Ook als de zon volop staat te branden komt de paraplu van pas. Een LCD beeldscherm is in de felle zon moeilijk goed af te lezen. Door de schaduwwerking van de paraplu heb ik daar nagenoeg geen last meer van. Om de lichtdoorlatendheid van de paraplu te verminderen heb ik deze aan beide zijn met mat zwart lak ingespoten. Zo ben ik beschermd tegen de regen en de felle zon.