zondag 26 juni 2016

Het baltsritueel van de Fuut

Vanmorgen ben ik naar het Beleven gereden om daar een broedende Fuut te fotograferen. Ik werd van de week getipt door Wout van Kemenade, die mij al waarschuwde dat mooie foto's maken van het nest een moeilijke opgave zou worden. En dat was ook zo. De Fuut zit z'n 250 meter verwijderd van de plaatsen van waar de foto te maken is. Dan kun je alleen een foto maken met een fuut op de foto, geen foto van de Fuut. Maar het geluk kwam gelukkig mijn kant op. Ik was getuigen van het baltsritueel van een Futen koppel.


Ik was van huis gegaan met de 2.0 teleconverter op de 200-500 mm telelens (1000 mm tele). Die keuze maakte ik omdat ik verwachte dat ik heel veel teleberijk nodig zou hebben. Dat was een keuze met een flinke moeilijkheidsgraad. Door het lichtverlies van twee stoppen is automatisch scherp stellen niet meer mogelijk, dat moet dan handmatig. Dat gaat redelijk als er veel zonlicht is, maar die zat verscholen achter de bewolking. Ik ben dan ook redelijk tevreden met het resultaat.

Futen staan bekend om hun baltsgedrag. Dan zwemmen ze naar elkaar toe, met de hals gestrekt, en zwemmen tegen elkaar op, met de borst uit het water geheven. In het voorjaar bouwt een futenpaar een speelnest op het water waar op ze uiteindelijk paren. Kort daarna wordt langs de waterkant een steviger nest gebouwd, waarin 3 tot 4 bleek blauwgroene eieren worden gelegd, die later verkleuren tot geel en bruin. De broedperiode loopt van maart tot en met juni.