maandag 11 april 2016

Van Dodaars tot de Tjiftjaf

Vandaag heb veel handmatig scherp moeten stellen. De Dodaars en een paar eenden, en zelfs een torenvalk biddend in de lucht, heb ik handmatig scherp gesteld. De reden: een teleconverter van 2x op de 200-500 mm telelens, wat een brandpuntafstand van 1000 mm opleverde.

 De Dodaars op het Beleven

Maar de mooiste maakte ik van de Tjiftjaf. Ik trof een bevriende natuurfotograaf, en al wandelend zag ik plots (naar alle waarschijnlijkheid [*]) een Tjiftjaf in de takken van de oeverbegroeiing lans de waterkant van een vijver. Omdat er veel takjes voor de vogel in de weg zaten moest ik handmatig scherp stellen. De camera stelt in zo'n situatie altijd op het verkeerde takje scherp, namelijk het takje dat er voor zit.

De Tjiftjaf (uit de hand met 700 mm tele.)

[*] Tjiftjaf of fitis, niet makkelijk te bepalen
Beide vogels zijn bruinachtig groen van kleur en lijken identiek op elkaar. De tjiftjaf heeft weliswaar donkere poten, terwijl die van de fitis lichtbruin zijn. Dit gaat echter niet altijd op en je weet pas of je een Tjiftjaf dan wel een fitis ziet, wanneer je de vogels hoort zingen. De tjiftjaf herhaalt eindeloos zijn eigen naam tjif-tjaf-tjif-tjaf, terwijl de fitis een heldere zang laat horen met dalende fluitende klanken.

Dodaars

Wintertaling

Wilde eend met kleurafwijking

De Blauwe reiger

De Tjiftjaf in de struiken

Links: de biddende Torenvalk - Rechts: ik zelf aan het fotograferen.