maandag 8 juni 2015

Zangvogels op het Diessens Broek

Het Diessens Broek ligt tussen Diesen, Biest-Houtakker en de Haghorst. Het 60 hectare hervormde natuurgebied telt een ontelbaar aantal vogelsoorten. Vanochtend maakte ik voor zes uur mijn eerste foto. Op jacht naar de kleine zangvogels kreeg op de Rietgors, de Grasmus, de Kleine karekiet, de Bosrietzanger en de Rietzanger voor de lens.


Jammer dat ik er niet in slaagde om de Putter op de foto te zetten. Ik zag de Putter opvliegen en in een boom neerstrijken. Snel een foto nemen, en dan kijken of de belichting goed is. De camera stond op de Programmastand en was niet ingesteld op het tegenlicht dat tussen de takken van de boom door scheen. Maar ik weet dat de Putter daar zit. Ooit zal ik hen hebben.

De meeste vogeltjes zaten in de struiken of in het riet, een plaats waar de autofocus geen raat mee weet, dus maar handmatig scherp gesteld.

Boompieper Graspieper
Kneu (man) Kneu (vrouw)
Rietgors Kleine Karekiet
Roodborsttapuit (man) Roodborsttapuit (vrouw)
Bosrietzanger Grasmus
Winterkoning Winterkoning