zondag 29 oktober 2023

Weer hoog water in de Groote Beerze

Hoog water in de Groote Beerze is een combinatie van veel regen en het beekherstel waar in 2021 en 2022 veel werk aan besteed is. Voor die tijd kwam het water na een flinke regenbui ook hoog te staan, maar na een dag was het water al weer gedaald omdat het vrij weg kon stromen. Nu de beek weer meandert, ondieper en smaller is wordt het water langer vast gehouden. Daarbij zijn naast de beek op diverse plaatsen gronden afgeschraapt, waar het water nu ook lang blijft staan.


Na de overvloedige regen van de afgelopen dagen is het water in de Groote Beerze en de aanvoersloten weer flink gestegen.

Natuurlijk staat het water nu overal in de beek hoog. Dezew foto's zijn gemaakt bij de voetgangersbrug en de voorde, waar het schelpenpad de Schipstaarten in Netersel verbindt met de Biezegoren in Casteren. Het fiets- wandelpad staat ook voor een deel onder water. Moetercrossers rijden langs de beek en over de schelpenpad, om even verder door de brede sloot te rijden en zo alles kapot rijden. Het is niet alleen verboden om daar met enig motorvoertuig te komen, laat staan met crossmotoren. Die laten hun sporen ook duidelijk achter. Het waterschap heet veel werk en geld in het project gestoken en de vernielingen door illegaal crossen zorgt voor natuurschade en financiële schade.

Het doel van de herinrichtingen was gericht op het terugdringen van de verdroging en om water op te vangen als het veel regend. De waterbergingen en de langzamere afvoed van water moet het grondwaterpijl verhogen, zodat in tijden van droogte het grondwaterpijl niet te ver zakt. In Noord Brabant wordt de grondwaterstand constant gemeten met 112 peilbuizen. De grondwaterstand is er hoger dan de stand die eens in de tien jaar voorkomt. December was een natte maand en ook nu in januari is het erg nat. Normaal valt er rond de 100 mm, maar nu is er tussen de 105 en 155 mm regen gevallen. De waterschappen hebben veel beken heringericht waarbij de beken weer zijn gaan meanderen en de bodem van de beken zijn verondiept. Ook zijn de sloten verondiept om zo de drainagewerking te verminderen. In veel natuurgebieden zijn de slotjes zelfs helemaal gedempt. Bij de beken en rivieren die nog niet zijn aangepakt worden de stuwen hoger gehouden in de sloten zijn schotten geplaatst zoveel mogelijk water vast te houden en in de grond te laten trekken. Ook in de natte periode blijven ze dat doen zodat het grondwater is aangevuld als we richting het voorjaar gaan. In het voorjaar is het de laatste jaren vaak erg droog.


In het project "Herinrichting beekdal Groote Beerze, traject 1" is ook voorzien in het behoud en versterken van recreatieve verbindingen rondom de Groote Beerze. Om mogelijk te maken dat recreanten de beek kunnen oversteken, zijn er drie oversteken ingeplant. Deze nieuwe oversteken vervangen ook een stuw die tussen de Schipstaarten en de Biezengoren is verwijderd en als oversteekmogelijkheid dienst deed. De nieuwe oversteken zijn zo gesitueerd dat ze passen bij de gewenste zonering uit de herijkte visie en geen belemmering vormen voor de aanwezige natuurwaarden in het gebied. De voetgangersbrug t.h.v. de voormalige zandvang en de BZ40 sloot is aangepast aan de nieuwe meander van de Groote Beerze. Uit de 14 meter lange oude stalen balk-brug zijn twee korte bruggen gemaakt. Tevens zijn deze bruggen aangepast om te voorkomen dat kinderen tussen de railing door in de beek terecht kunnen komen.

De zuidelijke oversteek - tussen de Schipstaarten en de Biezengoren - bestaat uit een brug die ook te gebruiken is voor voetgangers, minderinvaliden en fietsers. Daarnaast wordt bij deze oversteek ook een voorde aangebracht ten behoeven van de paardensport. Zo worden op drie plaatsen verbindingen gemaakt voor wandelaals, waarvan er een ook fiets- en paardenroutes aan beide zijde van de Groote Beerze met elkaar verbindt. Naast de aanleg van twee bruggen en één voorde, is er langs de voormalige ligging van de BZ40 sloot, tussen de Westelbeersedijk en de Groote Beerze, een vlonderpad aangebracht. Dit om het wandelpad toegankelijk te houden bij bevloeiing van het verlaagde traject dat bij hoog water onder water komt te staan.