dinsdag 8 december 2020

Het Vogeljaar 2020 (Video)

Het jaar loopt weer ten einde, tijd voor 'Het Vogeljaar 2020', een foto compilatie van Natuurfotograaf, Jozef van der Heijden. De foto compilatie omvat een deel uit de serie natuurfoto's, die gemaakt zijn van januari 2020 tot en met december 2020.

Het Vogeljaar 2020

Ook dit jaar weer mooie vogels op alfabetische volgorde, zoals de; Aalscholver 0:15 Bonte vliegenvanger 0:29 Boomkruiper 1:07 Fitis 1:14 Fuut 1:32 Gaai 1:49 Gekraagde roodstaart 2:07 Grauwe gans 2:14 Groenling 2:17 Grote bonte specht 2:38 Grote Canadese gans 2:56 Grutto 3:13 Heggenmus 3:27 Houtduif 3:38 Indische Gans 3:45 Keep 4:13 Kleine bonte specht 4:20 Kleine karekiet 4:51 Knobbelzwaan 4:55 Koolmees 5:19 Merel 5:47 Middelste bonte specht 5:57 Nijlgans 6:18 Ooievaar 6:26 Pimpelmees 6:39 Putter 6:46 Roodborst 6:54 Roodborsttapuit 7:21 Scholekster 7:28 Slobeend 7:53 Spreeuw 8:00 Steenuil 8:10 Tjiftjaf 8:21 Torenvalk 8:38 Vink 8:42 Waterhoen (achtervolgt door een Meerkoet) 9:06 Wilde eend 9:48 Winterkoning 9:59 Witte kwikstaart 10:09 Zomertaling 10:13 Zwarte ooievaar 10:23 Zwarte specht 10:55 Zwartkop 11:23

Het vogeljaar 2020 was voor een heel ander jaar als daarvoor. De Middelste bonte specht was voor mij het hoofddoel, na de ontdekking van een nestholte in aanbouw. Verder kwam ik de Zwarte specht nog tegen en ook de Kleine bonte specht. Deze kleinste specht van ons land had de pech dat ook een Grote bonte specht in de zelfde boom een meter lager een plek had uitgekozen om daar een holte in uit te hakken. Dat resulteerde later, midden in de broed van de Kleine bonte specht, tot een territorium conflict waarbij de Grote bonte specht de Kleine ging verjagen door de nestholte verder uit te hakken. De Kleine bonte specht was niet langer veilig en verkoos de aftocht.

De Middelste bonte specht speelde nog een bijzondere rol dit vogeljaar. Tijdens het filmen van het uitvliegen van de jonge vogels werd mijn aandacht getrokken door gespetter in het water van de Reusel. Ik dacht dat het een eend was in de naastgelegen beek, maar tot mijn verbazing bleek dat een van de uitgevlogen Middelste bonte spechten in het water terecht gekomen was. Dus snelde ik mij in het water en redden het drijfnatte vogeltje van een verdrinkingsdood. Ik heb de natte drenkeling in de zon tegen een boomstam gezet. Zo kon z'n lichaam opwarmen en opdrogen. Het jonge vogeltje moet al in het water gelegen hebben voordat ik daar arriveerde. Zonder mijn aanwezigheid zou het gestorven zijn. Was het niet door verdrinking, dan zou het wel aan onderkoeling zijn bezweken.

Het natte vogeltje bibberde een tijdje van de kou en bleef wel een half uur bewegingsloos tegen de boom hangen. Een paar keer dacht ik dat het zachtjes piepte. De zonneschijn had een goede uitwerking op toestand van het vogeltje. Het vogeltje werd wat beweeglijker en klom zowaar langzaam iets omhoog. Toen het ook luid om z'n ouders begon te roepen geloofde ik in een goede afloop. Na een tijdje kwamen beide ouders bij het jong en kreeg weer te eten. Daar knapte het duidelijk van op. Het klom steeds verder omhoog en begon zelfs het verenkleed te verzorgen.

Deze video 'Het vogeljaar 2020' is auteursrechtelijk beschermt en is gelieerd aan www.jozefvanderheijden-foto.nl en https://jozefvanderheijden-foto.blogspot.com